Skrevet av Inger Hokstad – NB! Foreløpig! (pr 2.1.2025)
Kontakt meg gjerne hvis du mener noe er feil eller noe mangler.
Innledning:
BA-Nettverket ble etablert for over 20 år siden. Dette fordi aktørene i samferdselsbransjen så nytten i data framfor utskrift på papir. De ønsket bedre samspill om data og søkte sammen. De etterlyste mulighet for gjenbruk av data som en selv eller andre hadde skapt i annen fase eller annen programvare. Før dette var «alle» informasjonsleveranser på papir. Også kontrakter og jus krevde papirtegninger eller papirdokumentasjon. BA-Nettverket ble starten på overgangen fra papir til digitale leveranser i samferdselsprosjekter. Med tiden har bransjen samlet seg om «IFC» som rammeverk, men har utfordringer med å etablere standardiserte spesifikasjoner for innhold.
Målsetting:
- Øke verdiskaping gjennom mer effektiv bruk og gjenbruk av data.
- Jobbe konfliktfritt ved bedre informasjonsflyt.
- Få bedre forståelse på tvers og «kjenne hverandre» bedre.
Utfordring/Arbeidsoppgaver:
Søke og etablere en omforent «IFC-nomenklatur/ordbruk» basert på tidsriktige standarder, men også basert på faglige innarbeidede begreper. Bedre forståelse og bruk av digitale standarder for å skape, dele og gjenbruke data i planlegging, bygging og drift ved å spre kunnskap og involvere flest mulig. Bidra til at ulike roller forstår hverandres behov og dermed at byggherres krav og bransjens arbeidsmetodikk passer sammen.
BA-Nettverket arrangerer derfor hyppige nettverkstreff med relevante tema hvor utfordringer belyses og en felles forståelse og betydningen av standardisering på tvers av bransjen bygges.
Aktiviteten ledes av Inger Hokstad AS og drives innenfor rammen av BA-Nettverket. Driften finansieres av en årlig medlemsavgift fra medlemmene i nettverket. I praksis et spleiselag. De største og tyngste entreprenørene, rådgiverne, byggherrene og software-leverandørene innen samferdsel i Norge deltar aktivt.
I løpet av 20 år har BA-Nettverket utviklet seg til å bli en tung faglig kunnskapsarena med romslig takhøyde og en genuint god tone aktørene imellom. En arena hvor dialogen mellom byggherrer som Statens vegvesen, Nye Veier, Fylkeskommunene og Bane NOR, og de respektive entreprenørene og rådgiverne har vært konstruktive. Vi har ingen formell myndighet, men oppfattes som et nettverk der kunnskap spres og problemer løses. Som «bærebjelke» i BA-Nettverket må nevnes 6 store entreprenører: Skanska, Veidekke, Hæhre, NCC, AF Gruppen og Leohnard Nilsen (LNS). Disse er viktige fordi de kjenner arbeidsprosessene i utførelsesfasen i praksis og bidrar til at byggherre kan stille fornuftige krav tilpasset dette.
Og viktig – Vi diskuterer utfordringer UTENOM pågående prosjekter, noe som betyr at inngåtte kontrakter IKKE er tema, men generelle utfordringer knyttet til informasjonsflyt/dataflyt.
Se mer om BA-Nettverket og hvem som er medlemmer på www.ba-nettverket.no
Forhold til buildingSMART Norge og ITS Norway
BA-Nettverket er «kryssmedlem» med både buildingSMART Norge og ITS Norway på ledelsesnivå, og vi har spesielt god dialog og god tone med buildingSMART Norge. Hittil har buildingSMART-standardene hovedsakelig vært rettet mot bygg/bygninger, men dette er i ferd med å endres. Det er nå stor interesse for samferdsel i buildingSMART, og vi har felles interesser.
Les gjerne den nyskrevne artikkelen «Er tiden moden for en ny og bredere allianse?»
Dataflyt er komplisert
Dataflyt har vist seg å være komplisert. Fordi det krever praktisk innsikt i de enkelte fag og arbeidsprosesser, kombinert med dypere IT-kunnskap og standardiseringskunnskap. Data er ikke det man ser på skjermen, men noe mye mer «nerdete» og komplekst. Mange har i dag en grunnleggende forståelse for hvor viktig standardisering på åpne formater er blitt, men vi er ikke i mål. Forventninger til data og dataflyt har også økt eksplosivt.
Riktignok er det blitt «tidsriktig» å kreve utveksling av data på «åpne standarder og åpne formater», «men mange gjør det på sin måte». Byggherrene bestiller slik de tror er best, men gjerne uten å samordne tilstrekkelig med andre byggherrer. Den digitale utviklingen har god fart, og det er behov for å erfare samtidig som krav utformes. Alle gjør så godt de kan, og god dataflyt er også et konkurransefortrinn. Noe som også innebærer en balanse mellom åpenhet og mangel på åpenhet.
BA-Nettverket er en arena hvor denne balansen faktisk håndteres og “passe” mengde informasjon utveksles.
– – –
Aktiviteter i 2024
Innledning:
Aktivitetene gjennom året tar for seg temaer for å nå målsettingene for nettverket. Dette gjøres hovedsakelig gjennomnettverkstreff, men også prosjekter finansiert av Kunnskaps- og moderniseringsdepartementet (KMD)/Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) og sentrale byggherrer. I 2024 har vi arrangert 13 Nettverkstreff. 12 av dem på Teams og ett som fysisk heldags konferanse. Antall deltakere på det enkelte Teams-treff har ligget mellom solide 40 og 105 personer. Opptak fra de fleste av disse treffene er publisert på BA-Nettverkets YouTube-kanal. En må riktignok ha en link til opptaket for å få se.
Fullt program og PPT-presentasjoner finnes på www.ba-nettverket.no under fanen Nettverkstreff.
Utenom disse treffene har vi hatt utallige møter og samtaler 1-1 eller i små grupper, men alle måter er research med tanke på å bringe interessante tema ut «til alle», så alle kan involveres. BA-Nettverket jobber for fellesskapet, ikke for at EN aktør skal vinne fram på bekostning av en annen. Vi tilstreber også å delta på andres arrangement, for eksempel buildingSMARTs, Kartverkets eller Geoforums.
Vi har selvfølgelig også diskutert tema som kommer som nettverkstreff i 2025. Vi kan nevne MWD-data (Measure While drilling), scannedata, maskinstyringsdata for gravemaskin og borerigg, ordlyd i prosesskoden/R761, NY håndbok fra Statens vegvesen (R110 Modellgrunnlag), Nasjonal Vegdatabank (NVDB) og NY Vegdataforskrift, Alignment/Linjekonstruksjon og Parametrisk design.
Vi ønsker at alle skal bli vinnere.
Vi har også laget noen korte informasjonsfilmer. Den vi liker best selv er fra Løsmassesonen i Bergåstunnelen fra NY E6 Svenningelv – Lien for LNS, Leohnard Nilsen. Denne har per nå nesten 7000 visninger.
Noen hyggelige framsnakkings-artikler finnes på www.ba-nettverket.no/Artikler
Kort oversikt:
9. januar 2024 (Teams)
Tema: Faglig referansegruppe. Formålet var å diskutere godt samspill og dataflyt i samferdselsprosjekter, og å gjennomgå og generere forslag til tema. Det var oppfordret til å legge inn forslag i et skjema, og tidligere innsendte forslag ble også kommentert.
31. januar 2024 (Teams)
Tema: Nasjonal Vegdatabank (NVDB). Presentasjon fra Statens vegvesen om “Programmet Digital drivkraft” i Statens vegvesen og modernisering av NVDB. Fokus på teknologi, produktorientering, og fremtidige behov. Espen Sveen og Kari Anne Midtvold fra Statens vegvesen
8. mars 2024 (Teams)
Tema: Dataflyt og databruk i en stor totalentreprise, med fokus på E10 Hålogalandsvegen.
Presentasjoner fra ViaNova, Skanska og Statens vegvesen om organisering, roller, bruk av dronedata, digitale verktøy, og håndtering av datasystemer. Det var også en spørsmål-og-svar-seanse, hvor deltakere kunne sende inn spørsmål på forhånd eller ad hoc. Torbjørn Tveiten, Bård Olav Aune, Ole K Karlsen fra hhv. ViaNova, Skanska og Statens vegvesen.
15. mars 2024 (Teams)
Tema: Vann og avløp (VA).
Del 1: Bruk og nytte ved standardiserte dataleveranser for VA i Vann og avløpsetaten i Oslo kommune. Olga Parseh, VAV Oslo kommune. Del 2: Forslag til nytt standardiseringsprosjekt for ledningsnett VA. Erin Christina Sandberg, Tynset kommune. Del 3: Registrering av objekttypen Stikkrenne/kulvert i Nasjonal vegdatabank. Geir Magnus Lyse Tungland, Statens vegvesen. Det var satt av tid til spørsmål og svar etter hvert innlegg.
20. mars 2024 (Teams)
Tema: Nasjonale føringer og krav for geodata, samt bruk og deling av BIM i infrastruktur-prosjekter. Etterfølgende spørsmål og svar-sesjon. Alen Begic fra Statens vegvesen/buildingSMART Norge. Kort informasjon om Ny Vegdataforskrift (2025?) og andre relevante emner. Inger Hokstad, BA-Nettverket.
22. mars 2024 (Teams)
Tema: Bruk av Gemini i vegprosjekter. Tord Bell Myking – Volue og Erfaringer med Statens vegvesens nye håndbok R110 Modellgrunnlag brukt i konkurransegrunnlag. og Jon Olav Upsal, Statens vegvesen. Etterfølgende spørsmål/svar og dialog.
25. april 2024 (Teams)
Presentasjonen “Tunnel-data til NVDB og Tunneldata «til evig tid?».
Programmet inkluderer en presentasjon av hvilke tunneldata som skal inn i NVDB og hvorfor, etterfulgt av spørsmål og svar. Det vil også være informasjon om en prosjektrapport fra Inger Hokstad AS til KDD, med fokus på hvilke tunneldata som bør forvaltes for ettertiden og hvordan. Corinne Chiodini – Statens vegvesen og Inger Hokstad – BA-Nettverket
Tema: FYSISK Tunnel-treff 7. mai 2024
Nationaltheatret Konferansesenter, Oslo.
En fysisk konferanse hvor eksperter deler erfaringer om prosjektering, driving og bygging av tunneler, med fokus på samarbeid mellom rådgivere, entreprenører, byggherrer og leverandører.
- Programoversikt: Presentasjoner om prosjekter som Bergåstunnelen, Fornebubanen og E18 Rugtvedt-Langangen, samt gruppearbeid om data og dataflyt ved tunneldriving.
- Foredragsholdere: Stian Pedersen Rystad – Statens vegvesen, Emil Hagen – Nye Veier,
Ola Storm Myrmæl – Aas-Jakobsen Trondheim, Lisette Tillberg – LNS,
Ole Alexander Vanebo – Implenia, Fredrik Kjelman – Multiconsult,
Jon Bråten – AF Gruppen, Silje Hagen, Bever Control. - Gruppearbeid: Gruppearbeidene fokuserte på temaer som prosjekterte data for tunnelbygging, dokumentasjon av geologi og sikring, og forvaltning av tunneldata, herunder bl.a. MWD-data og scannedata.
- Presentasjoner og diskusjoner: Det var også presentasjoner fra gruppearbeidene,
samt diskusjoner om konklusjoner og videre tiltak. - Middag og sosialt samvær: Arrangementet ble avsluttet med middag og sosialt samvær.
31. mai 2024 (Teams)
Tema: NVDB og det Digitalt navigerbare vegnett, med fokus på leveranse av vegnett til NVDB. Programmet inkluderte presentasjoner om bruken av vegnett i NVDB, hva som skal leveres som vegnettsdata, og produktene Elveg og NVDB Vegnett Pluss. Etterfulgt av spørsmål og svar. Linda Therese Støeng og Ingrid Murvold Alhaug, Statens vegvesen.
18. september 2024 (Teams)
“Dataflyt til maskinstyring (DigPilot)” som skulle holdes ble utsatt til 2025. Ny dato vil bli annonsert. Programmet inkluderte temaer som DIGPILOT maskinstyring for “vegmodell” og hvilke data som trengs fra prosjekterende. Erik Sørngård, Gundersen & Løken. Detaljert program og flere presentatører vil bli annonsert senere. Arrangementet vil trolig bli et samarbeide med buildingSMART Norge med utvidet innhold i forhold til tenkt 18. september.
30. oktober 2024 (Teams)
Vegdirektoratets standardiseringsprosjekt for BIM og bru.
Presentasjon av høringsutkast og eksempelmodeller, spørsmål og svar, og dialog om videre fremdrift. Høringsmaterialet og eksempelmodellene er tilgjengelig på prosjektets nettside. Gaute Nordbotten – Vegdirektoratet, Christoffer Nergaard Mikalsen – Sweco, Vegard Gavel-Solberg – Norconsult, Simon Solbjørg – Aas-Jakobsen, Olav Fiksdal Haukvik – Aas-Jakobsen, Fredrik Jakobsen – Cowi og Elin Dalen-Rasmussen – Statens vegvesen
5. desember 2024 (Teams)
Tema: Bruk av IFC 4.3 i infrastrukturprosjekter. Det vil inkludere teori om buildingSMART-standarden IFC 4.3 og praktiske eksempler på veg- og VA-prosjektering i Novapoint/Quadri.
Programmet inkluderte en gjennomgang av IFC 4.3 skjemaet/datamodellen og dens relevans for infrastruktur, etterfulgt av praktiske eksempler på prosjektering med IFC4.3-basert datamodell i Novapoint og Quadri. Det var også tid for spørsmål og svar.
Jan Erik Hoel og Marcin Pszczolka, Trimble Solution Sandvika
13. desember 2024 (Teams)
Tema: Spennende fremtidige leveranser til NVDB/Datafangst? Programmet inkluderte presentasjon og live demoer om bruk av IFC-formatet og verktøy fra buildingSMART for å effektivisere leveranser til NVDB. Samt en live Proof of concept-presentasjon for en AI-chatbot for å finne riktig data (riktig informasjon), til NVDB. Det var god dialog og spørsmål/svar-sesjoner med eksperter fra Statens vegvesen og Capgemini Engineering, Kristoffer Prestvold, Capgemini Engineering/Statens vegvesen og Magnus Krog, Capgemini Engineering/Statens vegvesen med flere.