Gå ikke glipp av FYSISK treff 7. mai!

BA-Nettverkets fysiske tunneltreff blir det tredje i rekken og arrangeres på Nationaltheateret konferansesenter midt i Oslo. Programmet er utarbeidet av et knippe trofaste og dyktige medlemmer. Aktører som også har forberedt solide gruppediskusjoner og en grundig tverrfaglig dialog.

– Som følge av innspill fra de to foregående tunnel-treffene har vi satt av god tid til dialog i form av gruppediskusjoner. Vi vil fordele innlederne – som også har forberedt de respektive diskusjonene – ut fra deltagernes interesse for de ulike temaene, sier primus motor Inger Hokstad.

En god start på en større jobb

På tross av et sjeldent substanstungt program og foredragsholdere fra øverste hylle, tviler Hokstad imidlertid på at man rekker å nå alle ambisiøse målsettinger i løpet av bare én dag.

– Vi ønsker å supplere med Teams-treff utover og kanskje et fjerde fysisk møte allerede i løpet av høsten. Vi håper dessuten å etablere noen lavterskel arbeidsgrupper for å føre diskusjonene videre. For vi må finne de beste løsningene i fellesskap og øke forståelsen for «de andres» nytte og bruk av spesifikke data, sier Hokstad.


Disse kommer – kommer du?

Her er hva noen av foredragsholderne og gruppelederne sier om betydningen av det arbeidet som skal gjøres, og alt det som har blitt gjort.


«Dette blir en samling å bygge videre på inn i fremtiden» – Ole Vanebo, Implenia

Vanebo ser fram til en tunell-samling hvor det er satt av NOK tid til dialog og håper det blir en samling som både entreprenører, rådgivere, byggherrer og leverandører vil slutte opp om. Ikke minst fordi han er viss på at dette blir en annerledes samling, med god tid satt av til tverrfaglig dialog.

– Noen av oss jobber litt ekstra i forkant for å gjøre dialogen i gruppene best mulig. Vi tenker dessuten at noen tema bør videreføres i «arbeidsgrupper», for å finne beste ordlyd for krav og bestillinger, sier Vanebo.


«Modeller til prosjektering og koordinering har helt andre behov for geometri og egenskaper enn modellene det skal bygges etter» – Fredrik Kjelman, Multiconsult

Fredrik Kjelman jobber som digital samhandlingsleder i prosjektet «Fornebubanen» og har erfart at modellene som er prosjektert og benyttet til tverrfaglig koordinering ikke egner seg som direkte underlag til bygging av tunnel og sikringsarbeider.

– Gjennom god dialog med entreprenør ble det i prosjektet utviklet en prosess. Fagmodeller prosjektert som IFC blir analysert i ArcGIS som igjen genererer parametriske tunnelprofiler for hver meter av den over åtte kilometer lange tunnelen. Disse dataene kan entreprenør benytte direkte i sine verktøy for å utarbeide data til maskinstyring. For eksempel tunnelrigg og bormaskin. Stag og bolter blir modellert detaljert med alle bestanddeler, men entreprenør trenger egentlig bare et punkt for plassering og linje/punkt for retning for produksjon, sier Kjelman


«Viktig å ha en arena for felles løft uten bindinger» – Dirk Niemann, LNS

Niemann og LNS har vært med i BA-Nettverket i tre år, men har ettertrykkelig forstått nytten av å være med i et nettverk blottet for bindinger.

– En arena for å jobbe med friksjonsfrie data som er klargjort for de faktiske arbeidsprosessene og som kan brukes direkte, er gull verd. Vi jobber i en bransje hvor det er lett å overfokusere på problemer framfor løsninger. Det til tross for at vi alle innerst inne vil produsere. Uten forsinkelser og konflikter. Ved å møte hverandre fysisk gjennom BA-Nettverket, bidrar vi til å skape en løsnings- og delingskultur. Noe som trengs i en datadominert hverdag hvor ingen ting egentlig er optimalt, sier Niemann.


«Vi må sikre og gjøre verdifulle data tilgjengelig for fremtiden» – Marek Multan, Skanska

Marek Multan er BIM-koordinator på Ny E18 Vestkorridoren i Skanska. En entreprenør som har vært med i BA-Nettverket siden starten for mer enn 20 år siden. Et av Multans store bidrag inn i BA-Nettverket har vært fokuset på MWD-data.

– «Measure While Drilling» er verdifulle data som er nyttige både i produksjonsfasen og dokumentasjonsfasen. Spørsmålet er bare hvordan disse forvaltes for ettertiden? Om det skjer noe i – eller nær en tunnel – om ett, tre, tredve eller 100 år vil det være fint å gjenfinne MWD-dataene, i en form og på en måte som er hensiktsmessig. Uansett hvor langt inn i fremtiden det er snakk om, sier Multan.