Gundersen & Løken AS er et norsk selskap som gir multinasjonale milliardforetak konkurranse om å produsere presise, brukervennlige og solide system for maskinstyring. Komponentene oppfyller kravene til opprinnelsesbevis «Made in Norway.» Veien dit har imidlertid vært lang og utfordrende ifølge gründer Jan Floberg.
Med aner helt tilbake i 1899 har Gundersen & Løken overlevd to verdenskriger, industrialisering, total elektrifisering, flyets, privatbilismens og internetts inntog. Det er imidlertid ikke fra de store historiske strømningene Floberg selv har sugd sin erfaring, skaperkraft og virketrang fra.
– Etter at jeg var ferdig med Hærens Ingeniørskole og tre år avtjent plikttjeneste, fikk jeg meg jobb som salgsingeniør i Armco og hadde salg av vegrekkverk, små bruer og den slags som levevei. Etter fire år begynte jeg i – og senere kjøpte – Geoskandia AS. Et selskap jeg fortsatt pleier og eier. På begynnelsen av åttitallet begynte det virkelig å komme spennende elektroniske presisjonsinstrumenter på markedet. Teknologi som gjorde en forskjell. Interessert som jeg alltid har vært på nye teknologier, fikk jeg lirka til meg noen agenturer. Det var en fin liten geskjeft. Etter 18 år med import og salg – hvorav svært mange roterende anleggslasere – var markedet metta. Én-manns virksomheten min hadde nådd toppen, sier Floberg, som overlot ledelsen av firmaet til sin sønn – Erik Floberg – tilbake i 2019.
– Timene på veien og kontoret ble mange og lange. Dessverre døde kollegaen, kompisen og konkurrenten Per Strøm Gundersen – eier av ærverdige Gundersen & Løken AS – på denne tida. Per Strøm Gundersen nøt stor respekt i bransjen. Bente, enke etter Per Strøm Gundersen, og jeg bestemte oss da for å slå sammen virksomhetene, sier Floberg.
Gjørma på bunn ble gull
Slik hadde det seg at eierne av ærverdige Gundersen & Løken begynte å saumfare marked og messer på utkikk etter en robust og levedyktig kilde til jobb og inntekt. På andre siden av millenniumskiftet smilte lykken til den mer enn hundre år gamle virksomheten. Prolec-gründer Douglas Every dukket opp, god kjemi oppsto og et nytt levebrød lyste i horisonten.
– Prolec lagde og solgte styringssystemer for mudringsmaskiner. Svære gravemaskiner og kraner med GNSS maskinstyring som ble montert på flåter. For meg var det en åpenbaring. Gundersen & Løken kjøpte inn systemet og monterte i løpet av få år mange mudringsmaskiner på ulike flytende farkoster. Den største på et 250 meter langt bergingsskip. Vi sikret oss på den måten godt betalte mudringsoppdrag på omtrent alle prestisjeprosjektene som eksisterte den gangen. Ormen Lange, Kårstø-anlegget, Operatunnelen og stort sett resten av Bjørvika, er alle mudret med maskineri levert av oss, sier Floberg.
Reinvestert kunnskap og kapital
At mudring var – og er – god forretning, legger Floberg ikke skjul på. Å ta ut et stort utbytte var det imidlertid aldri snakk om. Overskuddet ble reinvestert i to sivilingeniører. Begge med oppdrag å utvikle egen maskinstyring fra bunnen av. Tidlig i 2008 ble de første DigPilot maskinstyringssystemene solgt. Først uten GNSS, men rimelig kjapt kom de med. Siden har utviklingen skutt fart.
– Fra og med 2012 lagde vi våre egne rovere. Dette med rovere er et vesentlig og stort skritt. For du må ha en elektronisk motor med et radiomodem, som gjør det mulig å sende en datastreng som viser hvor anleggsmaskinen faktisk er på kartet til operatøren i styrhuset. For at GNSS-signalet skal være brukbart må det bearbeides. Etter hvert har satellittene blitt flere. Noe som hjelper på nøyaktigheten. Men det må fortsatt korrigeres for å være brukbart i vår sammenheng. Vi får frem en nøyaktighet jeg aldri har funnet i andre komponenter enn de vi selv designer og produserer, sier Floberg.
Presisjon av en annen verden
Kjernen i det Globale Posisjoneringssystemet GNSS er et stort antall navigasjonssatellitter som går i bane drøye 20 000 kilometer over oss. Alle med en radiosender og et presist atomur som sammen med sin unike ID sender tidspunktet for hvert radiosignal med en nøyaktighet på tre milliarddels sekund, til mottagere på jordoverflata.
– Radiosignaler blir forvrengt gjennom atmosfæren og vi må «rette» det opp for at det skal kunne benyttes. I prinsippet måler roveren sju feil og sender et feilrettings-signal. Vi har skarpe ingeniører som sitter og hacker på dette, men som du forstår er det en ekstrem nøyaktighet som kreves for at maskinoperatøren skal kunne vite nøyaktig hvor han, maskinen og skuffa befinner seg. Vi må i tillegg ha vinkelsensorer på maskinen og bruker vanlig geometri – altså litt sinus, cosinus og Pytagoras – for å beregne de nøyaktige koordinatene på skuffa. Og så produserer maskineriet en animasjon av gravemaskinen som beveger seg i takt med sensorene. Til slutt legger vi kartet «under» gravemaskinen og da kan operatøren sitte å se akkurat hvor høyt skuffa hans er, og helt nøyaktig grave ut det han skal i henhold til oppdraget, sier Floberg.
Made in Norway
Floberg forteller at de på grunn av høye kvalitetskrav har lagd sensorer selv helt fra starten av. I 2003/2004, lagde de trådløse sensorer som sendte radiosignaler med vinkelen på skuffa opp til datamaskinen. Noe som vakte oppmerksomhet blant de store globale.
– Blant de som den gang ville kjøpe oss finner vi Toshiba. Heldigvis var de ikke villig til å betale, så DigPilot har forblitt norsk og er i dag på alle måter et modent produkt. I daglig bruk på anleggsmaskiner over hele Europa. Vi kan imidlertid ikke hvile på laurbærene. Stadige nyvinninger i teknologi, komponenter og plattformer for programmering gjør maskinstyringen stadig bedre og mer brukervennlig, men senker samtidig levetid og omløpshastighet. Den siste generasjonen vinkelsensorer vi nettop har introdusert ville ikke vært mulig for bare fem år siden. I dag har vi mikrogyroer, innebygde prosessorer og ferdig innlastet program i sensoren, sier Floberg.
Tilstreber 100 prosent oppetid
Gravemaskiner er viktigere på anlegg i Norge enn i mange andre land. Den dag i dag er Norge derfor det landet hvor maskinstyring benyttes mest. Til tross for dette er markedet relativt lite. Vi er en nasjon med høydigital modenhet som bygger i henhold til prosjekterte tredimensjonale BIM-modeller og har byggherrer som krever maskinlesbar dokumentasjon.
– 3D maskinstyring på anleggsmaskiner er et krevende marked å levere til og vi har konkurrenter med langt større ressurser enn oss. Spesielt når det kommer til salg. Derfor er det avgjørende for oss at vi har den beste kvaliteten. Selvfølgelig på rovere, programvare og sensorer, men også når det kommer til oppetid og service. Med en verden som plutselig har rykket tilbake til krig, handelsrestriksjoner og elendighet, er det min oppfatning at det gir en egen trygghet å kjøpe norskutviklet utstyr og programvare, sier Floberg. Som etter å ha vært daglig leder i Gundersen & Løken en årrekke har overlatt lederrollen til sin sønn Erik Floberg. Mens han selv stadig er der han trives best: På anlegg, itrukket vernesko, hjelm og refleks-jakke. Med full servicebil, så han alltid er sikker på å ha tilgjengelig det som måtte kreves av utfordringen han står ovenfor.
Skriv ut artikkelen
Les mer om DigPilot – Norskutviklet maskinstyring «Made in Norway»